Menu Close

Göra plankan – plankan teknik, rätt hållning och vanliga

Plankan: Teknik & Tips – Gymlivet Styrketräning

  1. Teknik för plankan – Träna hemma med Shapy se
  2. Stå rätt i plankan Lofsan se
  3. Plankan – instruktionsvideo, teknik och utförande Muscles

Målet med plankan är att kunna stå raklång utan att tappa stabiliteten om någon puttar på dig. Här visar vi hur du gör kettlebell swing på rätt sätt. Stå i plankposition och dra in naveln mot ryggraden, spänn kroppen och gör dig rak som en planka. Först när du har tekniken rätt ska du gå in på svårare alternativ – annars har träningen inte önskad effekt. Otroligt bra magövning som utgår från plankan men adderar på lite mer rörelse för dig som känner att du behöver komma vidare. Men hur är det nu med tekniken. Man behöver faktiskt inte köra några andra magövningar om man klarar av att göra plankan i minst 60 sekunder. Dra in och spänn magen. V1 Måndag. Och det är alldeles för länge sedan tycker jag, eftersom det är en så fantastisk övning där du stärker precis hela kroppen. Plankan är en supereffektiv övning, men hur länge ska man ligga i plankan för att få resultat. Ja, enligt Women Daily Magazine kan övningen bränna fett och stärka musklerna såväl i magen som i rygg, rumpa, armar och ben. Tänk på att inte svanka för mycket. Det gäller dock att ha rätt teknik.

  • Hur man bygger upp en bra stabilitet i sin core
  • Göra plankan – plankan teknik, rätt hållning och vanliga
  • Plankan: Övningen som förvandlar kroppen på 28 dagar
  • Plankan hur länge måste jag ligga i plankan? Iform se
  • Plankan är slöseri med tid NaprapatJonas
  • Relaterade sökningar efter plankan teknik

Plankan är en otroligt bra övning, inte bara för att träna magen och ta fram ditt “sexpack”, utan också därför att plankan ger dig en rätt hållning och stabilitet i alla andra styrketräningsövningar. Det är som vilken annan övning eller rörelse som helst. Vill du att övningen ska ta lite extra i axlarna kan du istället för underarmarna, placera handflatorna i golvet. Plankan – så får du perfekt teknik. I filmen berättar och visar jag hur en korrekt planka ser ut. Challenge! Bättre hållning och plattare mage med ”plankan” För något år sedan skulle alla köra plankutmaningen. Hur ska man stå i en planka. Nu har hans rekord slagits av en kinesisk. Här går vi genom teknik och tips för plankan. Det viktigaste med plankan är att du har rätt teknik.

Vill du ha en snygg vältränad mage så är det ett måste. Det är stor skillnad på planka och planka. Fokusera på positionen och tekniken, fråga gärna någon om hjälp om du inte har en spegel framför dig. Plankan teknik. Rätt plankan teknik och hållning är grundförutsättningen för att övningen ska vara effektiv och för att undvika skador. Men träning i form av plankan ger också bättre hållning, bättre balans och förbättrar kroppens flexibilitet. Så nej, plankan är inte farlig, men det är slöseri med tid. Om du istället kan lära dig att kontrollera och röra vartenda segment i …. Om du står maxtid i plankan finns nämligen alltid en hög risk att tekniken på slutet är högst tveksam, du står kanske och hänger i ländryggen eller i axlarna och det blir ingen kropp glad av. Dessutom blir det betydligt roligare och mer effektivt att träna bål om du rör på dig samtidigt. Men har du koll på tekniken? Kolla här. Alla övningar i träningsprogrammet utgår från plankan, du hittar en utförlig beskrivning för övningen i övningsbanken. När musklerna är trötta så är det bättre att välja ett lättare alternativ av övningen och träna vidare med god teknik än att kompromissa med tekniken. Man skulle kunna tro att plankan främst är en övning för magen. Här går vi genom teknik och tips. Ligg på underarmarna och på tårna. I denna position skall man kunna vara stabil, dvs. Stå på armbågarna rakt under axlarna, pressa upp bröstryggen under hela övningen. Benen ska vara med ett axelbrett avstånd, och försök ha en naturlig svank. Tycker du att det verkar för svårt. Försök att knyta händerna så hårt som möjligt och spänn benen och sätet ordentligt. Plankan. Plankan är en klassisk övning som har väldigt många fördelar. Börja in en position några decimeter över marken och böj armbågarna till 90 grader. Det tidigare världsrekordet i plankan hölls av en pensionerad amerikansk marinsoldat, George Hood, och han stod där i fem timmar och 15 minuter. Men har du nåt du funtar på kring säkerhetsaspekter, specifik rörlighetsträning, val av optimala stretchövningar. Omvänd planka – hur du utför träningsövningen omvänd planka En variant på vanliga plankan, fast åt fel håll. Omvänd planka eller bordet som övningen också kallas är en tuff övning som arbetar med dina magmuskler på ett effektivt sätt. Plankan stärker framför allt upp bålen. Det i sin tur kan bidra till bättre hållning, lägre skaderisk i vardagslive. Mitt styrkepass. Visa och skriv ut pass. Om du vill skapa fler än ett pass och ha möjlighet att spara dessa måste du bli medlem på Styrkeprogrammet. Facebook Men plankan är inte helt enkelt och det är många som gör fel när det börjar bli jobbigt. – Gör du det på fel sätt varje dag så kan du få skador. Plankan är en riktig superövning som ger dig en bål av stål. Genom att variera dina plankor kan du stärka hela kroppen på köpet. Det är dessutom en ganska rolig övning, speciellt när du kan göra många i rad. I klippet nedan visar jag hur övningen ser ut. Så utförs chins Greppa stången. Plankan kan tränas med raka eller böjda armar, vid en ”hög” planka står du med raka armar och händerna placerade rakt under axlarna. Plankan stärker transversus och samtliga magmuskler. Det är därför en perfekt magövning för dig som har ett tight tidsschema. 3 av 4.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *